از مهم‌ترین قسمت‌های مسیر تحصیلی دانشجویان ارشد و دکتری، انجام پایان نامه می‌باشد. در بسیاری از موارد دانشجویان کارشناسی نیازی به ارائه پایان نامه ندارند، اما بازهم رشته‌هایی یافت می‌شوند که انجام پایان نامه در پایان مسیر تحصیلی آن ها، ضروری است. موردی که انجام پایان نامه را برای دانشجویان راحت‌تر می‌کند، بهره گیری از وجود یک استاد مشاور حرفه‌ای است. ما نیز در پارسیان تز قصد داریم شما را با اهمیت بکارگیری یک استاد راهنمای کاربلد آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

به چه کسی استاد مشاور می‌گویند؟

استاد مشاور یک فرد سرآمد علمی است که علاوه بر استاد راهنما به دانشجو برای انجام بهتر پایان نامه، کمک می‌کند. حال سوال اینجاست که بین استاد راهنما و استاد مشاور چه تفاوتی وجود دارد؟ این را بدانید که انتخاب استاد راهنما ضروری است، اما استاد مشاور را می‌توانید انتخاب نکنید. این که آیا وجود استاد مشاور برای دانشجو ضرورت دارد یا خیر؟ به تشخیص استاد راهنما بستگی دارد. گاهی اوقات استاد راهنما تشخیص می‌دهد که دانشجو باید از وجود یک استاد مشاور بهره ببرد. می‌توانید حداکثر دو استاد مشاور را برای خودانتخاب کنید.

می‌توان در بسیاری از موارد وظایف استاد مشاور و استاد راهنما را یکسان دانست. اما بدلیل اینکه استاد راهنما از اختیارات بیشتری برخوردار است، مسئولیت سنگین‌تری را هم داراست. استاد مشاور می‌بایست یک رابطه خود دانشجوی خود برقرار کند و از صفر تا صد مسیر او را همراهی کند. او باید در تمامی مراحل مانند انتخاب موضوع، نوشتن پروپوزال و… دانشجو را زیرنظر داشته باشد و اطمینان حاصل کند که همه چیز به درستی پیش برود. هرگونه بروز مشکل در روند انجام پایان نامه باید به دانشجو از سوی استاد مشاور اطلاع داده شود.

پس در یک کلام می‌توان نقش استاد مشاور در مسیر انجام پایان نامه را نقشی مهم تلقی کرد. او باید دانشجو را در مواردی مانند انتخاب موضوع، نوشتن پروپوزال، تدوین برنامه‌های تحقیقاتی و… یاری کند. وجود یک استاد مشاور به خوبی این امکان را به دانشجو می‌دهد که یک پایان نامه حرفه‌ای و سطح بالا طراحی کند. در ادامه توضیحات بیشتری درباره استاد مشاور و وظایف آن درباره دانشجویان خواهیم داد.

وظایف استاد مشاور دانشجویان ارشد و دکتری

همانطور که گفتیم مرحله به مرحله مسیر انجام پایان نامه باید توسط استاد مشاور رصد شود. این جمله معنایش آن است که استاد مشاور وظایف متعددی در مسیر انجام پایان نامه ارشد و دکتری دارد. این وظایف مهم را در ادامه زیر ذره بین خواهد برد.

نقش استاد مشاور در مسیر انتخاب موضوع

اولین و یکی از مهم‌ترین وظایف استاد مشاور در پایان نامه ارشد و دکتری، انتخاب موضوع است. چنین فردی درباره موضوعات مورد علاقه دانشجو و تخصص‌های خود می‌پرسد و مشورت‌های لازم را به او می‌دهد. طوری که دانشجو بتواند حتی الامکان موضوعی مورد علاقه و مناسب خودش را بیابد. درصورتی که انتخاب موضوع به خوبی صورت بگیرد، قطعا مراحل بعدی هم برای دانشجو آسان‌تر خواهند شد. درصورتی که از قبل موضوعی را انتخاب کرده اید، باید به سراغ استادی بروید که تجربه قابل توجهی در آن موضوع داشته باشد.

تدوین برنامه برای انجام پایان نامه ارشد و دکتری

بعد از آنکه دانشجو به کمک استاد مشاور موضوع پایان نامه خود را انتخاب کرد، باید به کمک استاد مشاور یک برنامه تحقیقاتی دقیق تدوین کند. این برنامه باید تمامی موارد ممکن مانند هدف‌های تحقیق، روش‌های تحقیق و… را داشته باشد. همچنین در مسیر عملی کردن برنامه به شکلی مناسب هم استاد مشاور باید به دانشجو کمک کند.

کمک به دانشجو به منظور گردآوری داده‌ها و تحلیل آن‌ها

یکی از مهم‌ترین وظایفی که استاد مشاور درقبال دانشجو دارد، کمک به جمع آوری داده‌ها و تحلیل آن‌هاست. این مورد مربوط به فصل ششم پایان نامه است. یک استاد مشاور خوب می‌تواند دانشجو را به خوبی یاری کند که داده‌های خود را جمع آوری کند و با روش‌های آماری درست به تحلیل آن‌ها بپردازد.

راهنمایی‌های اصلی برای نوشتن پایان نامه

استاد مشاور وظیفه کمک به نوشتن پایان نامه را هم درقبال دانشجو داراست. او می‌تواند به خوبی نکات حرفه‌ای نوشتن پایان نامه حرفه‌ای را به دانشجو ارائه کند و سبب ایجاد پایان نامه‌ای حرفه‌ای بشود. همچنین رعایت قوانین نگارشی و استفاده از منابع مناسب، موارد دیگری که هستند که استاد مشاور باید آن‌ها را به دانشجو گوشزد کند.

آنالیز و ویرایش پایان نامه

راهنمایی برای ارزیابی و اصلاح پایان نامه، دیگر وظیفه‌ای است که استاد مشاور درقبال دانشجو دارد. باید پایان نامه دانشجو از سوی استاد مشاور به خوبی خوانده شود و نکاتی که نیاز به اصلاح دارند، مطرح گردند. او باید دانشجو را راهنمایی کند تا به شکل درست اشکالات مربوط به پایان نامه را برطرف کند. همچنین می‌بایست پیشنهادات خود را به شکلی کاملا شفاف به دانشجو درباره بهتر شدن پایان نامه ارائه کند.

کمک به دانشجو به منظور انجام بهترین دفاع

آخرین وظیفه‌ای که استاد مشاور دارد این است که برای دفاع دانشجو را آماده کند. وی به دانشجو بهترین نکات به منظور داشتن یک دفاع حرفه‌ای را گوشزد می‌کند و به او می‌گوید که چطور باید به سوالات دیگران پاسخ بدهد. همچنین درباره فرایند دفاع از پایان نامه هم باید اطلاعات کافی را به دانشجو بدهد.

موسسه پارسیان تز بهترین موسسه انجام پایان نامه در تهران می باشد که با کادری مجرب و با دانش به روز آماده ارائه خدمات زیر به دانشجویان عزیز می باشد: انجام پایان نامه ارشد، انجام پایان نامه دکتری، انجام مقاله، انجام پروپوزال ، انجام پایان نامه فنی و مهندسی، انجام پایان نامه علوم پایه، انجام پایان نامه علوم پزشکی، انجام پایان نامه علوم انسانی، انجام پایان نامه مدیریت و… هزینه پایان نامه و خدمات ما بصورت قسطی و با کمترین هزینه و بالاترین کیفیت می باشد و شما می توانید جهت سفارش پایان نامه و اطلاع از قیمت فرم صفحه اصلی را پر کرده و یا با شماره 02166426984 در تماس شوید و یا در تلگرام یا ایتا پیام دهید.

5/5 - (1 امتیاز)

نظری تاکنون درج نشده. نظر خود را بنویسید تا منتشر نماییم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *