آخرین مرحله‌ای که دانشجوی دکتری برای دریافت رساله دکتری باید پشت سر بگذارد، رسال دکتری است. رساله دکتری یک کار علمی مشابه پایان نامه است که دانشجو بعد از تمرکز روی موضوع علمی و انجام پژوهش درباره آن، این کار علمی را تالیف م یکند. به بیان بهتر رساله دکتری بستری برای انتشار یافته‌های دانشجو است. ممکن است برای شما هم تفاوت بین پایان نامه و رساله دکتری را ندانید. در ادامه مطلب قصد داریم شما را با مراحل و راهنمای نگارش نوشتن رساله دکتری آشنا کنیم. ما نیز در پارسیان تز درخدمت شما هستیم تا بهترین خدمات انجام رساله دکتری را توسط افرادی متخصص و اساتیدی مجرب به شما عزیزان ارائه کنیم.

نوشتن رساله دکتری و راهنمای نوشتن آن

مسیر نوشتن رساله دکتری با پایان نامه کارشناسی ارشد متفاوت است. درصورتی که دانشجو با این مسیر‌ها و تفاوت آن ها، آشنا نباشد، دچار سردرگمی شده و نمی‌توان انتظار داشت که کار علمی قوی را ارائه دهد. باید برای پیمودن این مسیر به خوبی یک نقشه راه ترسیم کنید تا بتوانید در این مسیر موفق شوید. در ادامه مسیر و مراحل نوشتن رساله دکتری را خدمت شما معرفی خواهیم کرد.

۱ – تعیین موضوع رساله دکتری

مهم‌ترین و نخستین گامی که برای نوشتن رساله دکتری باید بردارید، انتخاب موضوع است. این کار باید بانهایت دقت انجام شود و حتی الامکان موضوعی جدید و تازه انتخاب شود. به بیان بهتر تا قبل از تعیین آن موضوع، کار عملی دیگری با آن نام نباید تالیف شده باشد. بهترین کار برای تعیین موضوع رساله دکتری، مشورت با استاد راهنما است. چنین فردی تجربه و دانش بیشتری برای این کار نسبت به شمای دانشجو دارد و روند انجام رساله دکتری را بهتر آشناست. برای همین باید توصیه‌های استاد راهنما را بسیار مهم تلقی کنید.

۲ – پروپوزال دکتری را بنویسید

بعد از آنکه موضوع تعیین شد و بین شما و استاد راهنما توافق کلی صورت گرفت، باید به سراغ نوشتن پروپوزال بروید. در پروپوزال مواردی مانند اهداف رساله، بیان مسئله، تاریخچه تخقیق، طرح و روش جدید و… باید شرح داده شوند. بعد از آنکه این پروپوزال به تایید استاد راهنما رسید و از سوی دفتر تحصیلات تکمیلی دانشکده هم تایید شد، می‌توانید کار علمی خود را آغاز کنید. نحوه نگارش رساله دکتری بسیار مهم است و باید برای انجام این کار چهارچوب و قوانین خاص آن را رعایت کنید.

۳ – صفحات مختلف رساله دکتری را نگارش کنید.

برای این کار باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • بعد از نخستین صفحه سفید سمت جلد فارسی رساله، می‌بایست عبارت «بسم الله الرحمن الرحیم» را به شکلی ساده و بدون برخورداری از کادر و تزئینات خاصی در وسط صفحه بیاورید.
  • تمامی مواردی که روی جلد رساله ذکر شده اند، باید در صفحه بعدی رساله آورده شوند.
  • صفحه بعدی مربوط به منشور اخلاقی و اصول آن است. در این صفحه دانشجو متعهد می‌شود که تمامی اصول علمی و اخلاقی را وابسته به قوانین دانشگاه رعایت کند.
  • در صفحه بعدی باید تاییدیه هیات داوران به زبان فارسی آورده شود. علاوه بر این، مواردی مانند امضای استاد راهنما و استاد مشاور باید آورده شوند.
  • تقدیم و سپاسگزاری هم باید در صفحه بعدی آورده شوند. در این مرحله دانشجو باید پایان نامه خود را به افرادی که دوست دارد تقدیم کند و در صفحه پس از آن هم از افرادی که در این مسیر به او یاری رسانده اند، تشکر کند.
  • فهرست مطالب که شامل چکیده، عنوان فصل‌ها و… می‌باشد، باید در صفحه بعدی آورده شود.
  • بسیاری از پایان نامه‌ها دارای جداول، تصاویر، فهرست، شماره شکل و… هستند که باید در صفحه بعدی آورده شوند.
  • چکیده پایان نامه هم قسمت مهمی است که باید در ادامه با رعایت برخی نکات نوشته شوند. چکیده باید دارای ۲۵۰ تا ۳۰۰ کلمه باشد که تماما باید در یک پارگراف قرار گیرند. چکیده باید مواردی مانند اهمیت تحقیق، روش پژوهش و نتایج آن آورده شوند. در پایان نباید کلمات کلیدی یا واژه‌های کلیدی آورده شوند. این لغات پرتکرار باید بین ۴ تا ۶ عدد باشند.

نگاهی به فصول مختلف پایان نامه

وابسته به نوع دانشگاه و رشته‌ای که در آن تحصیل می‌کنید، ممکن است فصل‌ها و تعدادآن‌ها تغییر کنند. اما به طور کلی می‌توان پایان نامه را مشتمل بر ۵ فصل دانست که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

نخستین فصل پایان نامه

این فصل به کلیات تحقیق اختصاص دارد. بخش‌های مهم و گوناگونی در این فصل آورده می‌شوند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به بیان مسئله و چرایی انتخاب موضوع اشاره کرد. به بیان بهتر این فصل به بررسی و نقد موضوع پایان نامه اختصاص دارد. ابتدا این فصل بابیان مسئله شروع می‌شود و در پایان به هدف از انجام این تحقیق باید پرداخت.

دوّمین فصل پایان نامه

این فصل خود دارای چهار بخش مقدمه، مبانی نظری، پیشینه و مدل مفهومی است. مقدمه باید جنبه‌های مختلف پژوهش آورده شوند. در این قسمت باید تمامی پیشرفت‌های علمی و کارهای انجام شده خود را بیاورید. دانشجو باید تعاریف لغوی وازگان کلیدی را در قسمت مبانی تئوری بیاورد. همچنین در قسمت پیشینه دانجوش می‌بایست به شرح کارهای علمی که در گذشته مربوط به کار خود انجام داده است، بپردازد.

سوّمین فصل پایان نامه

مواد و روش‌های تحقیق باید در این قسمت آورده شوند. به بیان بهتر دانشجو باید روش تحقیق خود را بیان کند. محیط، نمونه پژوهشی، روش نمونه گیری و روش محاسبه باید در این قسمت آورده شوند.

چهارمین فصل پایان نامه

تمامی اطلاعاتی که دانشجو طی فرایند پژوهشی خود بدست می‌ آورد، باید در این قسمت بیاورد. باید مواردی مانند جداول، نمودار‌ها و… در این قسمت درج شود. یافته‌های علمی دانشجو باید در این قسمت بیان شوند و برای انجام این کار باید جملاتی قابل فهم و ساده انجام شوند.

فصل پنجم پایان نامه

نتایج تحقیقات باید در این قسمت با نتایج سایر محققان در این قسمت مقایسه می‌شود. سپس باید به کمک دلایل منطقی و علمی درباره این موضوعات بحث شود. یافته‌های علمی که در فصل چهارم بدست آمده اند، باید در این قسمت تفسیر و بررسی شوند.

سخن پایانی

در این مطلب فرایند انجام رساله دکتری را خدمت شما توضیح دادیم. این کار علمی دارای ۵ فصل بوده و هر فصل به موارد خاصی اختصاص دارد. مسیر نوشتن رساله و پایان نامه در مقاطع تحصیلات تکمیلی بسیار تخصصی و پیچیده بوده و در این مسیر باید از افراد کاربلد کمک گرفت. ما نیز در پارسیان تز درخدمت شما هستیم تا به بهترین شکل رساله دکتری شما را تالیف کنیم. آن هم با مناسب‌ترین قیمت‌ها و به کمک متخصص‌ترین افراد علمی و….

5/5 - (1 امتیاز)

نظری تاکنون درج نشده. نظر خود را بنویسید تا منتشر نماییم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *