برای نوشتن پایان نامه‌ای خوب ابتدا باید یک موضوع مناسب تعیین کرد و گام‌هایی مانند تهیه پیش‌نویس و… را برداشت. یکی از حساس‌ترین مقاطعی که افراد در زمان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری تجربه می‌کنند، نوشتن پایان نامه است. رعایت قواعد نوشتاری و نوشتن یک پایان نامه خوب، نصف راه موفقیت است و نیمی دیگر به دفاع از پایان نامه ارتباط دارد. به هر حال لازم داشتن یک دفاع خوب دربرابر اساتید داور، برخورداری از پایان نامه‌ای غنی و باکیفیت از نظر علمی و نگارشی است. باید مواردی مانند رعایت چهارچوب پایان نامه، رعایت فصول مختلف پایان نامه و البته استفاده از ادبیات درست را به عنوان مهم‌ترین نکات نوشتن پایان نامه درنظر داشته باشید. در ادامه به آموزش صفر تا صد نوشتن پایان نامه و نکات مربوط به آن خواهیم پرداخت.

برای نوشتن پایان نامه باید چه گام‌هایی را بردارید؟

شاید نوشتن پایان نامه کار راحتی نباشد. اما درصورتی که با گام‌های مهم این فرایند آشنا باشید، می‌توانید انتظار داشته باشید که با پایان نامه عالی خود، به خوبی اساتید داور و راهنما را درباره مناسب بودن پایان نامه خود متقاعد کنید. در ادامه مهم‌ترین گام‌های نوشتن پایان نامه را خدمت شما معرفی خواهیم کرد.

۱ – موضوع مناسبی تعیین کنید

برای انتخاب موضوع ابتدا باید به علایق خود توجه داشته باشید. همچنین موضوع باید به خوبی با موضوع تحقیقی شما ارتباط داشته باشید. این را هم درنظر داشته باشید که برای انتخاب موضوع بررسی کنید که آیا منابع کافی درباره آن موضوع وجود دارد یا خیر؟

۲ – یک پیش‌نویس تالیف کنید.

در این مرحله ابتدا باید منابع کافی را مطالعه کنید و با استفاده از آن‌ها تحقیقی کامل انجام دهید. حال باید نقشه‌ای کلی درباره ساختار کلی پایان نامه تهیه کنید. در این نقشه می‌توانید درباره فصل‌بندی و زیرموضوعات صحبت کنید.

۳ – ادبیات کار علمی خود را چک کنید.

منظور ما بخش مرور ادبیات در پایان نامه است. برای مطالعه و ارزیابی و انجام درست این قسمت از کار علمی خود، بهترین کار این است که منابع علمی و مرتبط پیدا کنید. با مطالعه کردن این منابع علمی، می‌توانید با ادبیات این کار‌ها آشنا باشید.

۴ – مقدمه را تدوین کنید.

برای نوشتن مقدمه باید شرحی مختصر درباره موضوع بدهید و اهمیت آن را توجیه کنید. در این قسمت باید سوالات پژوهشی را معرفی کنید و هدف خود از تحقیق را بنویسید. این را هم باید اضافه کنیم که ساختار کلی پایان نامه باید در این قسمت شرح داده شود.

۵ – نوبت به روش‌شناسی می‌رسد!

برای انجام یک کار علمی انواعی از روش‌ها در دسترس افراد هستند. از روش مصاحبه گرفته تا ارائه پرسشنامه و…. شما باید روش خود برای گردآوری اطلاعات به همراه متد انجام تجزیه و تحلیل داده‌ها را شرح بدهید. درباره نمونه برداری و ابزار‌هایی که استفاده کرده‌اید هم باید توضیح کافی از سوی شما ارائه شود.

۶ – درباره جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها صحبت کنید.

با استفاده از روش‌های علمی و درست فرایند جمع آوری داده‌ها را انجام بدهید. همچنین باید داده‌های جمع آوری شده را با استفاده از روش‌های آماری و تحلیلی درست تجزیه و تحلیل کنید. در گام بعدی نوبت به یکی از اصلی‌ترین گام‌های این فرایند می‌رسد.

۷ – بحث و نتایج؛ بخش مهم فرایند پایان نامه‌نویسی

در این مرحله نوبت به آن می‌رسد که علاوه بر تفسیر نتایج بدست آمده، این نتایج را با مطالعات قبلی مقایسه کنید. همچنین باید درباره یافته ها، تفسیرهای خودتان صحبت کنید. مکانیزم‌های مرتبط و دلایلی که برای تفسیر‌های خود آن‌ها را بکارگرفته‌اید نیز باید در این قسمت شرح داده شوند.

۸ – بخش نتیجه گیری و پیشنهادات

پاسخ به سوالات پژوهشی و خلاصه‌ای از یافته‌های خود طی این مطالعات را باید در این قسمت بیاورید. همچنین می‌توانید پیشنهادات خود را برای افرادی که بعدها درباره این حوزه تحقیق می‌کنند، ارائه کنید.

۹ – ویرایش؛ گام نهایی در مسیر نوشتن پایان نامه

برای رفع مشکلات گرامری و یا غلط املایی باید یک مرور کلی به پایان نامه داشته باشید. بهتر است ساختار جملات و پاراگراف‌ها و جملات بهینه‌سازی شوند و هر ویرایش دیگری که خواندن پایان نامه را راحت‌تر می‌کند، اعمال شود.

نوشتن پایان نامه و اهمیت آن

شاید بخش زیادی از دانشجویان ارشد این سوال را مطرح کنند که اصلا نوشتن پایان نامه چه ضرورتی دارد؟ حقیقتا این کار با هدف ورزیده شدن دانشجوی ارشد و دکتری و وادارشدن او به انجام تحقیق و آوردن دلایل علمی انجام می‌شود. از طرف دیگر دانشگاه‌ها نیز پایان نامه‌های غنی را به عنوان یک منبع علمی قابل استناد تلقی می‌کنند. به طور کلی می‌توان دلایل اهمیت داشتن نوشتن پایان نامه را شامل موارد زیر دانست:

  • بهبود سطح علمی دانشجویان: پایان نامه‌نویسی به دانشجویان این کمک را می‌کند تا مسائل علمی را به شکلی عمیق‌تر یاد بگیرند. به طوری که به سراغ مسائل علمی تر، تخصصی‌تر و پیچیده‌تر در حوزه خود ورود کنند.
  • ایفای نقش مثبت در مسیر پژوهش: نوشتن یک پایان نامه خوب کمک شایانی به توسعه تحقیق و پژوهش در حوزه‌های علمی خاصی می‌کند. درچنین شرایطی ایده‌های جدیدی معرفی شده و نتیجه گیری‌هایی مطرح می‌شوند که حاصل تحقیق و تجربه هستند.
  • ارتقای توانمندی شغلی و تحصیلی دانشجو: نوشتن یک پایان نامه دانشجو را کاملا در مسیر انجام تحقیقات علمی آب دیده می‌کند. درچنین شرایطی دانشجو برای ورود به بازارکار و یا رفتن به مقاطع تحصیلی بالاتر کار راحت‌تری پیش رو دارد.
  • هموارکردن مسیر تحقیقات آینده: نوشتن یک پایان نامه سبب می‌شود که پایه‌ای برای تحقیقات بیشتر در آینده شکل گیرد. به طوری که پژوهشگران در ادامه برای نوشتن یک کار علمی دیگر دارای ایده‌ای بسیار مفید خواهند بود.

سخن پایانی

در این مطلب به طور کامل فرایند نوشتن پایان نامه را خدمت شما شرح دادیم. پایان نامه لازمه اتمام تحصیلات در مقاطع تحصیلی تکمیلی بوده و برای داشتن یک جلسه دفاع خوب، باید ابتدا پایان نامه‌ای غنی را نوشت. نوشتن پایان نامه علاوه بر اینکه رزومه علمی فرد را غنی‌تر می‌کند و نقطه‌ای درخشان در رزومه او می‌شود، برای تحقیقات علمی بعدی هم مفید خواهد بود. این را هم اضافه کنیم که یک کار علمی باید بدور از سرقت ادبی وعلمی انجام شود. به همین دلیل تمام تلاش خود را کنید که تمامی منابع و مراجع مربوطه را در پایان نامه خود آن هم در قسمت انتهایی ذکر کنید. وابسته به اینکه در چه رشته و چه گرایشی قصد انجام نوشتن پایان نامه را دارید، مسیر نوشتن پایان نامه از نظر روش تحقیق و… متفاوت خواهد بود. مطالعه چند پایان نامه مشابه در حوزه خودتان، کمک می‌کند که این مسیر را بهتر طی کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

نظری تاکنون درج نشده. نظر خود را بنویسید تا منتشر نماییم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *